Λογοθεραπεία

 
 
 
 
Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με την πρόληψη, τη διάγνωση και την αντιμετώπιση των διαταραχών λόγου, ομιλίας, φωνής και μάσησης-κατάποσης σε παιδιά και ενήλικες. Στοχεύει στην ανάπτυξη της εξωλεκτικής και λεκτικής επικοινωνίας, στην καταληπτότητα της ομιλίας, στην ομαλή ένταξη του ατόμου στο σχολικό περιβάλλον και στην συναισθηματική του ωρίμανση.

Η λογοθεραπευτική παρέμβαση είναι απαραίτητη στις παρακάτω διαταραχές:

  • Εξελικτικές Διαταραχές Λόγου:- Ειδική Γλωσσική Διαταραχή (SLI)

- Ανωριμότητα ή Καθυστέρηση λόγου
- Πραγματολογικές Διαταραχές (λεξιλόγιο, αφήγηση, περιγραφή, διάλογος)
- Διαταραχές στη Γνωστική Ανάπτυξη (νοητική υστέρηση)

  • Φωνολογικές και Αρθρωτικές Διαταραχές
 
 
 
 
  • Νευρολογικές Διαταραχές Λόγου (Δυσαρθρία)

  • Διαταραχές στη ροή της ομιλίας:
    - Τραυλισμός
    - Ταχυλαλία

  • Διαταραχές άρθρωσης λόγω δυσπλασιών της στοματικής κοιλότητας ή προσώπου:

  • - Σχιστίες χείλους ή υπερώας
    - Ρινολαλία
    - Αρθρωτικές διαταραχές λόγω ανατομικής ανωμαλίας (προγναθισμός, χασμοδοντία κ.α.)

  • Βαρηκοΐα – Κώφωση: Η μειωμένη ή χαμένη ακοή εμποδίζει την ομαλή ανάπτυξη/ εξέλιξη του λόγου.

  • Διαταραχές του Αυτιστικού Φάσματος.

  • Διαταραχές φωνής (Δυσφωνία)

  • Διαταραχές κατάποσης και μάσησης (Δυσφαγία)

Οι συνεδρίες λογοθεραπείας στην Ανάπτυξη Λόγου και Μάθησης είναι εξατομικευμένες. Στην προσχολική ηλικία, η θεραπεία γίνεται με τη βοήθεια εικόνων, παραμυθιών και παιχνιδιών. Κατά τη διάρκεια του αποκαταστασιακού προγράμματος, ο γονέας ενημερώνεται για την πρόοδο του παιδιού και λαμβάνει οδηγίες από τον υπεύθυνο θεραπευτή. Όταν χρειάζεται, παρακολουθεί και «εκπαιδεύεται», ώστε να μπορεί να βοηθήσει ο ίδιος το παιδί του στο σπίτι.
 

Πότε είναι απαραίτητη η λογοθεραπευτική εκτίμηση και παρέμβαση;

 
ΟΤΑΝ:

1. ΣΤΟ ΛΟΓΟ (γλωσσική κατανόηση - έκφραση):

  • Δυσκολεύεται στην εξωλεκτική και λεκτική επικοινωνία
  • Παρουσιάζει καθυστέρηση λόγου
  • Δυσκολεύεται να κατανοήσει απλές και σύνθετες εντολές
  • Παρουσιάζει φτωχό λεξιλόγιο
  • Δυσκολεύεται να σχηματίσει προτάσεις
  • Δυσκολεύεται να αφηγηθεί απλά γεγονότα
  • Κάνει συντακτικά και γραμματικά λάθη
  • Δεν καταφέρνει να εκφράσει τη σκέψη του
  • Δυσκολεύεται να ξεκινήσει και να διατηρήσει μια συζήτηση

2. ΣΤΗΝ ΑΡΘΡΩΣΗ:

  • Δυσκολεύεται να αρθρώσει σωστά κάποιους φθόγγους, π.χ. [σ], [ρ], [λ]
  • Αντικαθιστά ή/και παραλείπει φθόγγους
  • Παραλείπει ή/και αντιμεταθέτει συλλαβές σε πολυσύλλαβες λέξεις

3. ΣΤΗ ΡΟΗ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ:

  • Επαναλαμβάνει συλλαβές ή λέξεις
  • Επιμηκύνει φθόγγους (έ-έ-έλα)
  • «Κολλάει» στο ξεκίνημα της φράσης
 
 
 
Κέντρο λογοθεραπείας - εργοθεραπείας Ανάπτυξη Λόγου & Μάθησης